10 motive care vor convinge şi un ateu că Dumnezeu există

10 motive care vor convinge şi un ateu că Dumnezeu există

Se spune că, dacă eşti ateu, deja ai o convingere, aşa că nu mai poţi fi determinat să crezi în Dumnezeu. Dar asta nu înseamnă că preoţii nu pot să găsească motivele cele mai bune care să dovedească faptul că Dumnezeu există. Le poţi contrazice?

Părintele Eugen Tănăsescu de la Arhiepiscopia Tomisului este cunoscut pentru felul în care duce cuvântul Bisericii în media. El însuşi blogger şi manager al postului de Radio Dobrogea, preotul a răspuns invitaţiei echipei „Adevărul” de a găsi zece motive care justifică existenţa Domnului.

„Absolutul există deja în mine”

Primul argument este cel aşa-numit al contingenţei. Părintele Tănăsescu spune că el „pleacă de la observarea raportului dintre limite şi infinit. În mintea mea există ideea unei fiinţe absolute, infinite, superioare oricărei alte fiinţe. Acestea sunt, practic, atributele divinităţii. Dacă mintea mea poate presupune acestea, înseamnă că Dumnezeu poate exista, căci nimic nu-L împiedică să existe, fiind absolut. E drept că argumentul nu demonstrează existenţa divinităţii, dar invită la cercetarea unei ipoteze, ca în ştiinţă. Prin urmare, ca să mă lămuresc, rămâne doar să Îl caut pe Dumnezeu.”

 

Totul are un început

Argumentul cauzalităţii pare să fie unul la fel de valid în ochii celor care se îndoiesc. El pleacă de la relaţia cauză-efect, crede preotul constănţean.

„Chiar şi ştiinţa presupune un Big Bang, ca un început al lumii. Această primă cauză a tuturor, inclusiv a Big Bangului, este divinitatea, cea care este singura capabilă să facă ceva “din nimic”, inclusiv viaţa. Mai mult, divinitatea nu este cauzată de nimic, Ea existând prin sine.”

 

Toată creaţia vorbeşte tăcut despre El

Părintele Eugen Tănăsescu crede că dacă ne uităm la Univers şi la legăturile dintre diferitele lucruri care îl compun vom observa că există o anumită raţionalitate şi o frumuseţe care poate fi citită printre rânduri.

„Însăşi faptul că totul poate fi pus în anumite ecuaţii, legi, teoreme, etc. i-a făcut pe oamenii de ştiinţă oneşti să recunoască o ordine şi raţionalitate a lumii. Mai nou, chiar şi matematicienii susţin că Dumnezeu poate fi demonstrat matematic, deoarece El însuşi este Raţiune absolută. Pe de altă parte, frumuseţea lumii arată că raţiunea are ca scop înalt armonia”, spune preotul.

Pe de altă parte, el recunoaşte că nu toate lucrurile din lume sunt frumoase şi că lumea în sine este imperfectă, dar omul are menirea să o îmbunătăţească. El dă vina pe aceste imperfecţiuni ca o cauză a cataclismelor. „Imperfecţiunile nu pot distruge ceea ce e frumos. Un peisaj care încântă ochiul demonstrează că lumea este făcută pentru a ne ajuta, nu pentru a ne distruge”, spune Eugen Tănăsescu

 

Religiozitatea există în fiecare om şi în fiecare cultură

Termenul de religiozitate este înţeles de către preotul constănţean ca o tendinţă a omului de a se lefa de valori, de a se supune lor şi a le urma.

„Credinţa în valori există în orice om. Problema este doar la definirea acestor valori. De aceea, de-a lungul timpului, divinitatea şi valorile ei au fost înţelese diferit, dar asta nu a desfiinţat divinitatea. Până şi ateismul crede că Dumnezeu nu există, iar evoluţionismul darwinist presupune că religiozitatea este o achiziţie culturală a omului.

Ori chiar şi asta înseamnă două lucruri care confirmă divinitatea: că omul a achiziţionat religia de undeva (de unde oare dacă nu din descoperirea că Dumnezeu există) şi că, odată achiziţionată religia, ca parte a evoluţiei, nu mai are cum scăpa de ea, căci ar însemna involuţie”, notează preotul Tănăsescu.

 

„Pentru că sunt chipul Său”

Caracteristicile omului se regăsesc în Dumnezeu, crede Eugen Tănăsescu.
„Acestea sunt: raţiune, sentiment, voinţă, putere de a stăpâni peste lucruri, morală. Asta înseamnă că omul este o icoană a divinităţii, care a sădit în el aceste caracteristici. Rămâne ca omul, prin educaţie, să desăvârşească acest “chip”, aceste caracteristici, pentru a ajunge la “asemănarea” cu Dumnezeu.”

 

„M-a ajutat când am strigat către El”

Dacă până acum au fost prezentate argumente ale minţii, preotul trece şi la argumentele inimii. Din punctul său de vedere, Dumnezeu nu este ceva abstract, greu de atins. El este prezenţă vie şi personală (Tată, Fiu şi Duh Sfânt), cu care omul poate interacţiona.

„De multe ori, eu însumi am avut certitudinea acelei “mâini nevăzute” care pune lucrurile într-o anumită ordine. Şi, cu cât mă rog mai mult, cu atât se arată mai bine. Pentru mine, cred că mulţi din cei ce susţin că Dumnezeu nu există, nu L-au văzut încă, pentru că nici nu L-au chemat sau căutat.
Dimpotrivă, unii se simt chiar încurcaţi de existenţa unei autorităţi superioare, cum şi în societate anarhiştii refuză orice regulă sau autoritate. Dar îndoiala sau opoziţia nu sunt soluţiile cele mai bune pentru a-L descoperi pe Dumnezeu”, mărturiseşte părintele Eugen Tănăsescu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error: Content is protected !!